Tytuł/nazwa warsztatu | Warto rozmawiać, ale jak? – połączenie praktyki badawczej i konsultacji społecznych |
Preferowana data i godzina | 24.11.2024 |
Preferowana forma spotkania | stacjonarna |
Osoba prowadząca warsztat(y) | dr Krzysztof Mączka – doktor nauk socjologicznych (2019), pracownik Zakładu Badań Problemów Społecznych i Pracy Socjalnej na Wydziale Socjologii Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu (UAM). Zajmuje się partycypacją publiczną, konsultacjami społecznymi, socjologią środowiska i lękiem. Prowadził szereg szkoleń, warsztatów i zajęć z zakresu partycypacji publicznej, konsultacji społecznych, komunikacji z interesariuszami, debat oksfordzkich itp. dla praktyków, studentów oraz uczniów m.in. na zlecenie Stowarzyszenia Metropolia Poznań, Stowarzyszenia Centrum Edukacji Obywatelskiej CREO, Regionalnej Dyrekcji Lasów Państwowych w Poznaniu, WWF oraz w ramach pracy dydaktycznej na Wydziale Socjologii UAM. Członek Rady Naukowej Akademickich Mistrzostw Debat Oksfordzkich (https://ampdo.pl/rada-naukowa/). Uczestnik licznych projektów naukowych w ramach programów Komisji Europejskiej (H2020 – https://www.securegeoenergy.eu/), Narodowego Centrum Nauki (np. https://itre-es.com/, https://www.facebook.com/profile.php?id=61559222828100), polsko-norweskiej współpracy badawczej (https://www.iop.krakow.pl/artykuly_1_548.html?wydawnictwo_id=339). Autor ponad 20 publikacji naukowych (m.in. Environmental Science and Policy, Land Use Policy, Polish Sociological Review). Pomysłodawca i koordynator pierwszego badania z użyciem techniki Q-deliberacji łączącej elementy sondażu deliberatywnego i metody Q dla ok. 80 mieszkańców Nysy i Raciborza na temat zarządzania drzewami na terenach prywatnych. Brał udział w wielu badaniach praktycznych dotyczących środowiska przyrodniczego w kontekście partycypacji obywatelskiej i polityk publicznych m.in. w Szczecinie, Poznaniu, Wrocławiu, Rudzie Śląskiej. Laureat Stypendium START (2020) Fundacji na Rzecz Nauki Polskiej oraz Stypendium Ministra Edukacji i Nauki dla wybitnych młodych naukowców (2023). Research Gate: https://www.researchgate.net/profile/Krzysztof-Maczka |
Krótki opis warsztatu | Uczestnicy warsztatu poznają różne techniki komunikacji z interesariuszami, które łączą praktykę badawczą oraz konsultacje społeczne. W trakcie warsztatu omówimy m.in. techniki mapowania interesariuszy, moderowania dyskusji, debaty oksfordzkiej, sądu obywatelskiego, sondaż deliberatywnego. Warsztat będzie zorientowany praktycznie a jednym z jego głównych elementów będzie przeprowadzenie symulacji procesu komunikacyjnego z wykorzystaniem metody debaty oksfordzkiej. |
Ramowy program warsztatu | 1. Komunikacja z interesariuszami: cele i zasady 2. Koło konfliktów, czyli gdzie leży źródło problemu 3. Skrzynka z narzędziami m.in. mapowanie interesariuszy, moderowanie dyskusji, debata oksfordzka, sąd obywatelski, sondaż deliberatywny 4. Symulacja procesu komunikacyjnego z wykorzystaniem debaty oksfordzkiej 5.Pytania i odpowiedzi |
Cele szczegółowe warsztatu | Wiedza: Uczestnicy warsztatu uzyskają wiedzę dotyczącą technik komunikacji z interesariuszami m.in. mapowania interesariuszy, debaty oksfordzkiej, sądu obywatelskiego, sondażu deliberatywnego. Umiejętności: Uczestnicy warsztatu będą potrafili 1) przygotować mapę interesariuszy dla wybranego procesu komunikacyjnego oraz 2) zaplanować i przeprowadzić dyskusję z interesariuszami w oparciu o poznane techniki. Kompetencje: Uczestnicy warsztatu rozwiną 1) zdolność do krytycznej analizy i zrozumienia potrzeb oraz oczekiwań różnych grup interesariuszy; 2) kompetencje w zakresie rozwiązywania konfliktów i zarządzania nimi poprzez zastosowanie odpowiednich technik komunikacyjnych. |
Adresaci warsztatu | Warsztat jest skierowany do praktyków (np. pracowników jednostek samorządu terytorialnego, organizacji pozarządowych), naukowców, dydaktyków, którzy chcą zdobyć i rozwinąć umiejętności oraz kompetencje w zakresie efektywnego angażowania interesariuszy i zarządzania procesami konsultacyjnymi niezależnie od dotychczasowego poziomu wiedzy. |
Materiały dla uczestników i literatura do zapoznania się przed warsztatem | Uczestnicy nie są zobowiązani do zapoznania z materiałami i/lub literaturą przed rozpoczęciem warsztatu. Osoby szczególnie zainteresowane tematem, mogą zapoznać się z następującymi pozycjami: Mączka, K., Matczak, P., Jeran, A., Chmielewski, P. J., & Baker, S. (2021). Conflicts in ecosystem services management: Analysis of stakeholder participation in natura 2000 in Poland. Environmental Science & Policy, 117, 16-24. Źródło (otwarty dostęp): https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1462901121000071 Mączka, K., Mielewczyk, M., Matczak, P., Przewoźna, P., Inglot, A., (2020). Q-deliberacja jako metoda badania i konsultowania kwestii środowiskowych, przegląd założeń i rozwiązań praktycznych. W: Młynarczyk Adam Marcin (red.): Środowisko przyrodnicze jako obszar badań, Bogucki Wydawnictwo Naukowe. 79-91. Źródło (otwarty dostęp): https://www.researchgate.net/profile/Krzysztof-Maczka/publication/344592644_Q-deliberacja_jako_metoda_badania_i_konsultowania_kwestii_srodowiskowych_przeglad_zalozen_i_rozwiazan_praktycznych/links/5f82bca2458515b7cf770c29/Q-deliberacja-jako-metoda-badania-i-konsultowania-kwestii-srodowiskowych-przeglad-zalozen-i-rozwiazan-praktycznych.pdf Mączka, K., Jeran, A., Matczak, P., Milewicz, M., & Allegretti, G. (2021). Models of participatory budgeting. Analysis of participatory budgeting procedures in Poland. Polish Sociological Review, (216), 473-492. Źródło (otwarty dostęp): https://www.ceeol.com/content-files/document-1064669.pdf?casa_token=B28t878qE2sAAAAA:YycxXesxpAnZ1alA_59VBdORwL1A_13ZHiC1UOD3iQeC7tuSft5ZT8csFdhGCajds59yktLJ6A Mączka, K. (2024). Debata jako narzędzie konsultacji społecznych. W: Budzińska-Daca, Agnieszka, Modrzejewska, Ewa (red.): Debata Retoryka dla demokracji. Wydawnictwo Naukowe PWN. 289-305. Źródło: https://www.ibuk.pl/fiszka/308384/debata-retoryka-dla-demokracji.html Maczka, K., Matczak, P., Mielewczyk, M., Przewoźna, P., Inglot, A., Wężyk, P., … & Hawryło, P. (2023). Narratives on cutting down trees on private land. A comparison of urban and rural municipalities in Poland using the Q-deliberation method. Land Use Policy, 133, 106843. Źródło: https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0264837723003095 Mączka, K., & Matczak, P. (2014). Sąd obywatelski–aplikacja w warunkach polskich. Przypadek ulicy Umultowskiej w Poznaniu,„Samorząd Terytorialny, (1-2). Źródło: https://sip.lex.pl/komentarze-i-publikacje/artykuly/sad-obywatelski-aplikacja-w-warunkach-polskich-przypadek-ulicy-151184930 |
Materiały po warsztacie | Prezentacja |
Inne, ważne informacje dla uczestników | Uczestnicy warsztatu powinni mieć ze sobą coś do notowania |