Tytuł/nazwa warsztatu | Autoetnografia jako praktyka komunikacji w procesie badawczym |
Preferowana data i godzina | 16.11.2024, w godzinach 9:00-17:00 |
Preferowana forma spotkania | Stacjonarnie |
Osoba prowadząca warsztat(y) | Katarzyna Kalinowska – doktorka socjologii (2017, Uniwersytet Warszawski), adiunktka w Instytucie Socjologii im. E. Wnuk-Lipińskiego Collegium Civitas i w Instytucie Badań Edukacyjnych. Zajmuje się socjologią emocji i miłości, etnografią szkoły, badaniami społecznych światów teatru oraz zagadnieniami metodologicznymi i etycznymi w badaniach jakościowych. Stosuje techniki i strategie autoetnograficzne w praktyce badawczej i dydaktycznej. Autorka książki Praktyki flirtu i podrywu. Studium z mikrosocjologii emocji (Monografie FNP, 2018) i współautorka książek: Społeczeństwo łatwopalne. Praktyki pomagania uchodźcom wojennym z Ukrainy w roku 2022 w Polsce (Collegium Civitas Press, 2023) oraz Teatr bliskiego kontaktu. Studia przypadków grup teatralnych (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2024). Więcej informacji: https://orcid.org/0000-0003-2657-6107. |
Krótki opis warsztatu | Celem warsztatu jest pragmatyczne spojrzenie na autoetnografię jako praktykę komunikacji w procesie badawczym. Podczas spotkania omówimy teoretyczne i praktyczne zagadnienia dotyczące wykorzystania autoetnografii w trzech obszarach: badań naukowych, dydaktyki akademickiej i komunikacji w zespołach badawczych. Rozważymy korzyści i ryzyka wynikające z praktykowania autoetnografii w pracy naukowej. Osoby uczestniczące w warsztatach będą uczestniczyć w zespołowym projektowaniu ćwiczeń autoetnograficznych dla zespołów badawczych i/lub osób studiujących (w zależności od liczebności i składu grupy warsztatowej zadania praktyczne będą koncentrowały się na komunikacji w zespołach badawczych lub na zajęciach dydaktycznych, albo będziemy pracować nad obydwoma obszarami). |
Ramowy program warsztatu | 1. O autoetnografii – wprowadzenie: – definicje, odmiany, nurty, praktyki, źródła, przykłady, osoby i środowiska autoetnograficzne; – podejście tożsamościowe i pragmatyczne do autoetnografii; – korzyści ze stosowania autoetnografii w Akademii; autoetnografia w badaniach i dydaktyce; – ryzyka i trudności w metodzie autoetnograficznej. 2. Przegląd doświadczeń autoetnograficznych osób uczestniczących w warsztacie: – drogi do autoetnografii; – określenie osobistego stosunku do autoetnografii jako techniki, metody i paradygmatu; – identyfikacja uprzedzeń i strachów; – dokumentowanie sukcesów i zachwytów. 3. „Zeszyt ćwiczeń z etyki troski” – przykład wykorzystania autoetnografii jako narzędzia komunikacji w zespole badawczym. Zapoznanie z koncepcją i przykłady ćwiczeń. 4. Kurs z technik jakościowych oparty na autoetnografii – przykład wykorzystania autoetnografii jako metody dydaktycznej. Omówienie koncepcji zajęć. 5. Współtworzenie autoetnograficznych questów dla zespołów badawczych i/lub osób studiujących. |
Cele szczegółowe warsztatu | W01 – osoba uczestnicząca w warsztacie potrafi zidentyfikować i scharakteryzować podstawowe nurty, paradygmaty, szkoły autoetnograficzne W02 – osoba uczestnicząca w warsztatach potrafi określić miejsce różnych nurtów autoetnografii na mapie epistemologicznych podejść badawczych W03 – osoba uczestnicząca w warsztacie rozumie korzyści i trudności związane z wykorzystaniem autoetnografii w pracy naukowej U01 – osoba uczestnicząca w warsztacie umie zaplanować i przeprowadzić ćwiczenia autoetnograficzne służące wzmacnianiu komunikacji w zespole badawczym U02 – osoba uczestnicząca w warsztacie umie zaplanować i przeprowadzić zajęcia dydaktyczne wykorzystujące techniki autoetnograficzne K01 – osoba uczestnicząca w warsztacie potrafi zidentyfikować własny stosunek do autoetnografii jako techniki, metody i paradygmatu badawczego K02 – osoba uczestnicząca w warsztacie jest świadoma możliwości i przewag, jakie daje wykorzystanie autoetnografii w procesie badawczym K03 – osoba uczestnicząca w warsztacie jest świadoma ryzyk i ograniczeń wynikających ze stosowania autoetnografii w procesie badawczym |
Adresaci warsztatu | Warsztat jest adresowany do osób, które są zainteresowane wykorzystaniem autoetnografii w pracy akademickiej. Zapraszam zarówno osoby, które nigdy wcześniej nie miały styczności z autoetnografią, jak i osoby, które wykorzystują autoetnografię w badaniach i/lub dydaktyce, i chciałyby podzielić się swoim doświadczeniem oraz rozwinąć repertuar stosowanych technik/strategii/ćwiczeń autoetnograficznych w swojej pracy. |
Materiały dla uczestników i literatura do zapoznania się przed warsztatem | Osoby uczestniczące w warsztacie nie są zobligowane do zapoznania z literaturą przedmiotu przed spotkaniem. Dla osób zainteresowanych, jako wprowadzenie do problematyki warsztatu, polecam teksty: Kacperczyk Anna (2014) Autoetnografia – technika, metoda, nowy paradygmat? O metodologicznym statusie autoetnografii. „Przegląd Socjologii Jakościowej”, t. 10, nr 3, s. 32–74.Anderson Leon (2014) Autoetnografia analityczna. „Przegląd Socjologii Jakościowej”, t. 10, nr 3, s. 144–167. |
Materiały po warsztacie | Podczas warsztatów będziemy wspólnie wypracowywać materiały do ćwiczeń autoetnograficznych, którymi wymienimy się po spotkaniu, aby każda osoba mogła wykorzystać je potem w swojej praktyce badawczej, dydaktycznej i do usprawnienia komunikacji w swoich zespołach badawczych. |
Inne, ważne informacje dla uczestników | Osoby uczestniczące w warsztacie powinny mieć ze sobą coś do notowania. |