Fundacja Naukowa im. Floriana Znanieckiego

Autoetnografia jako praktyka komunikacji w procesie badawczym

Tytuł/nazwa warsztatuAutoetnografia jako praktyka komunikacji w procesie badawczym
Preferowana data i godzina16.11.2024, w godzinach 9:00-17:00
Preferowana forma spotkaniaStacjonarnie
Osoba prowadząca warsztat(y)Katarzyna Kalinowska – doktorka socjologii (2017, Uniwersytet Warszawski), adiunktka w Instytucie Socjologii im. E. Wnuk-Lipińskiego Collegium Civitas i w Instytucie Badań Edukacyjnych. Zajmuje się socjologią emocji i miłości, etnografią szkoły, badaniami społecznych światów teatru oraz zagadnieniami metodologicznymi i etycznymi w badaniach jakościowych. Stosuje techniki i strategie autoetnograficzne w praktyce badawczej i dydaktycznej. Autorka książki Praktyki flirtu i podrywu. Studium z mikrosocjologii emocji (Monografie FNP, 2018) i współautorka książek: Społeczeństwo łatwopalne. Praktyki pomagania uchodźcom wojennym z Ukrainy w roku 2022 w Polsce (Collegium Civitas Press, 2023) oraz Teatr bliskiego kontaktu. Studia przypadków grup teatralnych (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2024). Więcej informacji: https://orcid.org/0000-0003-2657-6107.
Krótki opis warsztatu  Celem warsztatu jest pragmatyczne spojrzenie na autoetnografię jako praktykę komunikacji w procesie badawczym. Podczas spotkania omówimy teoretyczne i praktyczne zagadnienia dotyczące wykorzystania autoetnografii w trzech obszarach: badań naukowych, dydaktyki akademickiej i komunikacji w zespołach badawczych. Rozważymy korzyści i ryzyka wynikające z praktykowania autoetnografii w pracy naukowej. Osoby uczestniczące w warsztatach będą uczestniczyć w zespołowym projektowaniu ćwiczeń autoetnograficznych dla zespołów badawczych i/lub osób studiujących (w zależności od liczebności i składu grupy warsztatowej zadania praktyczne będą koncentrowały się na komunikacji w zespołach badawczych lub na zajęciach dydaktycznych, albo będziemy pracować nad obydwoma obszarami).
Ramowy program warsztatu  1. O autoetnografii – wprowadzenie: – definicje, odmiany, nurty, praktyki, źródła, przykłady, osoby i środowiska autoetnograficzne; – podejście tożsamościowe i pragmatyczne do autoetnografii; – korzyści ze stosowania autoetnografii w Akademii; autoetnografia w badaniach i dydaktyce; – ryzyka i trudności w metodzie autoetnograficznej. 2. Przegląd doświadczeń autoetnograficznych osób uczestniczących w warsztacie: – drogi do autoetnografii; – określenie osobistego stosunku do autoetnografii jako techniki, metody i paradygmatu; – identyfikacja uprzedzeń i strachów; – dokumentowanie sukcesów i zachwytów. 3. „Zeszyt ćwiczeń z etyki troski” – przykład wykorzystania autoetnografii jako narzędzia komunikacji w zespole badawczym. Zapoznanie z koncepcją i przykłady ćwiczeń. 4. Kurs z technik jakościowych oparty na autoetnografii – przykład wykorzystania autoetnografii jako metody dydaktycznej. Omówienie koncepcji zajęć. 5. Współtworzenie autoetnograficznych questów dla zespołów badawczych i/lub osób studiujących.
Cele szczegółowe warsztatuW01 – osoba uczestnicząca w warsztacie potrafi zidentyfikować i scharakteryzować podstawowe nurty, paradygmaty, szkoły autoetnograficzne W02 – osoba uczestnicząca w warsztatach potrafi określić miejsce różnych nurtów autoetnografii na mapie epistemologicznych podejść badawczych W03 – osoba uczestnicząca w warsztacie rozumie korzyści i trudności związane z wykorzystaniem autoetnografii w pracy naukowej U01 – osoba uczestnicząca w warsztacie umie zaplanować i przeprowadzić ćwiczenia autoetnograficzne służące wzmacnianiu komunikacji w zespole badawczym U02 – osoba uczestnicząca w warsztacie umie zaplanować i przeprowadzić zajęcia dydaktyczne wykorzystujące techniki autoetnograficzne K01 – osoba uczestnicząca w warsztacie potrafi zidentyfikować własny stosunek do autoetnografii jako techniki, metody i paradygmatu badawczego K02 – osoba uczestnicząca w warsztacie jest świadoma możliwości i przewag, jakie daje wykorzystanie autoetnografii w procesie badawczym K03 – osoba uczestnicząca w warsztacie jest świadoma ryzyk i ograniczeń wynikających ze stosowania autoetnografii w procesie badawczym
Adresaci warsztatuWarsztat jest adresowany do osób, które są zainteresowane wykorzystaniem autoetnografii w pracy akademickiej. Zapraszam zarówno osoby, które nigdy wcześniej nie miały styczności z autoetnografią, jak i osoby, które wykorzystują autoetnografię w badaniach i/lub dydaktyce, i chciałyby podzielić się swoim doświadczeniem oraz rozwinąć repertuar stosowanych technik/strategii/ćwiczeń autoetnograficznych w swojej pracy.
Materiały dla uczestników i literatura do zapoznania się przed warsztatemOsoby uczestniczące w warsztacie nie są zobligowane do zapoznania z literaturą przedmiotu przed spotkaniem. Dla osób zainteresowanych, jako wprowadzenie do problematyki warsztatu, polecam teksty: Kacperczyk Anna (2014) Autoetnografia – technika, metoda, nowy paradygmat? O metodologicznym statusie autoetnografii. „Przegląd Socjologii Jakościowej”, t. 10, nr 3, s. 32–74.Anderson Leon (2014) Autoetnografia analityczna. „Przegląd Socjologii Jakościowej”, t. 10, nr 3, s. 144–167.
Materiały po warsztaciePodczas warsztatów będziemy wspólnie wypracowywać materiały do ćwiczeń autoetnograficznych, którymi wymienimy się po spotkaniu, aby każda osoba mogła wykorzystać je potem w swojej praktyce badawczej, dydaktycznej i do usprawnienia komunikacji w swoich zespołach badawczych.
Inne, ważne informacje dla uczestników  Osoby uczestniczące w warsztacie powinny mieć ze sobą coś do notowania.