Tytuł/nazwa warsztatu | Prompt engineering & design, czyli jak rozmawiać z GenAI? |
Preferowana data i godzina | 23.11.2024 w godzinach 10:00-18:00 |
Preferowana forma spotkania | Online |
Osoba prowadząca warsztat(y) | Piotr Luczys – socjolog; certyfikowany inżynier wymagań IREB®, starszy analityk biznesowo-systemowy w Centrum Rozwoju Szkół Wyższych Merito Sp. z o.o. (od 2021) i wykładowca na Wydziale Historii UAM (od 2020). Pracował także jako specjalista ds. wdrażania technologii badawczych i analitycznych (2018-2022), specjalista ds. badań sieciowych (2017-2018) w Public Profits Sp. z o.o. oraz jako starszy technik w Instytucie Socjologii UAM (obecnie: Wydział Socjologii UAM), w latach 2014-2016. Absolwent studiów doktoranckich w Zakładzie Badań Kultury Wizualnej i Materialnej Instytutu Socjologii UAM (2009-2015) oraz studiów podyplomowych Zarządzanie Projektami IT (2019-2020) i Analityk biznesowy (2023-2024) na Uniwersytecie WSB Merito Poznań. Realizator wielu grantów finansowanych przez KBN, NCN, NCBiR, MKiDN oraz jednostki samorządowe. Więcej informacji: www.linkedin.com/in/piotr-luczys. |
Krótki opis warsztatu | Tematem warsztatu jest wykorzystywanie rozwiązań z zakresu generatywnej sztucznej inteligencji (GenAI) w szerokim spektrum działań o charakterze edukacyjno-naukowym oraz biznesowym. Przewodnią ideą jest skupienie na strukturze LLM-ów (large language models, dużych modeli językowych), wykorzystujących je narzędziach sieciowych (np. ChatGPT) oraz możliwościach jakie stwarzają, w zakresie: tworzenia zapytań (promptów), planowania ich układu, zależności oraz sekwencji logicznych, z możliwie marginalną rolą samej treści (merytoryki) zapytań. Warsztat został przygotowany jako zestaw uniwersalnych porad i katalog dobrych praktyk w pracy z generatywną sztuczną inteligencją. W trakcie jego trwania zostaną omówione także aspekty związane ze zmianami, jakie pojawienie się GenAI wprowadziło do różnych, powszechnie wykorzystywanych usług cyfrowych i aplikacji. |
Ramowy program warsztatu | Generatywna sztuczna inteligencja (GenAI) – wprowadzenie;Rozwój GenAI w latach 2022-2024 – punkty zwrotne;GenAI jako nowy sposób pozyskiwania i przetwarzania informacji;Najpopularniejsze rozwiązania z zakresu GenAI (ChatGPT, Midjourney, Google Bard/Gemini, Perplexity, Llama, MS Copilot, Adobe Firefly, Bielik);Wdrożenia GenAI w popularnych aplikacjach i rozwiązaniach cyfrowych (desktop/mobile);Struktura dużych modeli językowych (LLM) oraz ich możliwości i ograniczenia;ChatGPT – wybór modelu;Tworzenie zapytań (prompt engineering) – wprowadzenie;Projektowanie kontekstu zapytań (prompt design) – wprowadzenie;Narzucanie automatycznych ram dla kontekstu zapytań – biblioteka publicznych modeli/pluginów;Konteksty projektowania i tworzenia zapytań: halucynacje, iteracje podpowiedzi, konwersacyjność, personalizacja, fine-tuning, proliferacja, self-attention, przeszukiwanie sieci, hype, zerwanie asocjacji informacja-wiedza;Problemy danych wrażliwych i własności intelektualnej;Optymalizacja i automatyzacja zapytań (promptów);Zewnętrzne bazy zapytań (promptów);Pomniejsze narzędzia cyfrowe bazujące na GenAI;Systematyczne generalizowanie i pierwsze kroki w stronę AGI (artificial general intelligence). |
Cele szczegółowe warsztatu | PED_W01 – rozumie podstawy działania dużych modeli językowych (LLM) i opartych na nich rozwiązań aplikacyjnych; PED_W02 – rozróżnia podstawowe rozwiązania narzędziowe z zakresu generatywnej sztucznej inteligencji (GenAI); PED_U01 – potrafi przygotować schemat zapytania (prompt’u) zależnie od zadanego poziomu szczegółowości; PED_U02 – potrafi zaprojektować kontekst zapytania (prompt’u) w odniesieniu do dziedzinowych warunków brzegowych; PED_U03 – ustala kryteria doboru odpowiednich narzędzi GenAI do zadanego problemu praktycznego; PED_U04 – posługuje się gotowymi wzorcami i modelami w celu automatyzacji i semi-automatyzacji tworzenia zapytań (promptów); PED_K01 – wykazuje orientację w sposobach optymalizowania zarządzania informacją za pośrednictwem narzędzi GenAI; PED_K02 – jest świadomy ograniczeń związanych z przetwarzaniem informacji za pośrednictwem narzędzi GenAI; PED_K03 – krytycznie podchodzi do danych generatywnych i zasobów informacyjnych kreowanych przy wsparciu sztucznej inteligencji (AI). |
Adresaci warsztatu | Potencjalnymi odbiorcami treści warsztatu są wszyscy, którzy starają się automatyzować powtarzalne czynności oraz chcą skorzystać z najnowszych rozwiązań w zakresie tzw. generatywnej sztucznej inteligencji (GenAI), niezależnie od warstwy merytorycznej (wiedzy dziedzinowej/domenowej) tych zastosowań. Dotyczy to w równym stopniu przedstawicieli wszystkich branż skupionych w sektorze informacyjnym, jak i osób pracujących/zajmujących się pokrewnymi sferami zawodowymi; wszędzie tam, gdzie istotną rolę odgrywa szybki dostęp do informacji oraz umiejętność ich pozyskiwania, generowania oraz przetwarzania. Od uczestników warsztatu wymaga jest wyłącznie umiejętność posługiwania się komputerem z dostępem do internetu oraz znajomość języka angielskiego w stopniu średniozaawansowanym (język domyślny części spośród omawianego oprogramowania). Warsztat prowadzony jest w języku polskim. |
Materiały dla uczestników i literatura do zapoznania się przed warsztatem | Uczestnicy nie są zobligowani do zapoznania z jakimikolwiek materiałami i/lub literaturą przed rozpoczęciem warsztatu. Osoby szczególnie zainteresowane tematem, mogą zapoznać się z następującymi pozycjami: J. Kaplan, Sztuczna inteligencja. Co każdy powinien wiedzieć, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2019;F. Kurp, Sztuczna inteligencja od podstaw, Wyd. Helion S.A., Gliwice 2023. |
Materiały po warsztacie | Uczestnicy warsztatu otrzymają (po zakończeniu spotkania) prezentację, która będzie wykorzystywana w trakcie trwania warsztatu (z niezbędnymi skrótami, z uwagi na czas trwania warsztatu). Odwołania do literatury przedmiotu, stron internetowych oraz materiałów powiązanych również znajdą się w treści prezentacji. |
Inne, ważne informacje dla uczestników | Każdy uczestnik warsztatu powinien mieć do swojej dyspozycji: komputer z systemem Windows 10 (64-bit) lub podobny;szybkie połączenie z internetem (z uwagi na konieczność korzystania z różnych usług sieciowych + możliwość uczestniczenia w połączeniu wideokonferencyjnym). |