Tytuł/nazwa warsztatu | Pisanie tekstów naukowych cz. 2 |
Preferowana data i godzina | 24.11.2024 w godzinach 9:00-16:00 (8 godzin lekcyjnych zajęć oraz przerwy) |
Preferowana forma spotkania | Online |
Osoba prowadząca warsztat(y) | Dr hab. Piotr Chomczyński, prof. UŁ – stypendysta europejskiego programu Eurica zrealizowanego w Instituto de Investigaciones Sociales na Universidad Nacional Autónoma de México, w ramach którego prowadził badania etnograficzne nad przestępczością zorganizowaną. Stypendysta ministerialnego stypendium dla młodych wybitnych naukowców, laureat nagród naukowych Polskiej Akademii Nauk oraz Rektora UŁ. Kierownik i członek zespołu licznych projektów badawczych krajowych (KBN/NCN) i zagranicznych (HORYZONT) (Stany Zjednoczone, Ekwador, Niemcy, Ukraina, Norwegia, Szwecja, Portugalia, Hiszpania, Meksyk). Prowadził zajęcia z zakresu socjologii dewiacji na Pennsylvania State University w Stanach Zjednoczonych oraz zajęcia z zakresu metodologii badań jakościowych dla doktorantów na Universidad Nacional Autónoma de México. Absolwent kursów z zakresu Scientific Writing i Peer Reviewing na Stanford University, Elsevier oraz Fundacji Nauki Polskiej. Autor artykułów opublikowanych w British Journal of Criminology, Justice Quarterly, Global Crime, Journal of Contemporary Ethnography, Journal of Drug Issues i innych. Specjalizuje się w metodach jakościowych w zakresie badań socjologicznych z zakresu przestępczości dorosłych i nieletnich, przemocy domowej oraz narkotykowej przestępczości zorganizowanej. Najnowszym projektem jest interdyscyplinarny, wieloautorski podręcznik Kryminologii PWN. |
Krótki opis warsztatu | Celem szkolenia w części drugiej jest dokładne omówienie oraz przećwiczenie pracy nad poszczególnymi częściami tekstów naukowych, w szczególności artykułów empirycznych. Po krótkim wprowadzeniu odnoszącym się do praktycznych zasad pisania tekstu Uczestnicy zapoznają się z technicznymi, koncepcyjnymi, językowymi i metodycznymi aspektami właściwymi dla poszczególnych składowych artykułu. Kursanci pracować będą indywidualnie i w grupach przede wszystkim na tekstach własnych oraz materiałach przekazywanych w trakcie kursu. |
Ramowy program warsztatu | 1. Ogólne zasady pisania tekstów naukowych 2. Struktura tekstu naukowego od strony praktycznej 3. Określenie tematu tekstu i słów kluczowych 4. Konstruowanie poszczególnych części tekstu 4.1 Abstrakt 4.2 Wprowadzenie 4.3 Przegląd literatury 4.4 Część metodologiczna 4.5 Wyniki badań 4.6 Podsumowanie 4.7 Dyskusja 4.8 Przedstawienie ograniczeń tekstu i badań |
Cele szczegółowe warsztatu | Wiedza: Uczestnicy projektów będą w stanie zdefiniować podstawowe parametry odnoszące się do tekstów naukowych, jak również przedstawić główne zasady oraz reguły związane z pisaniem prac naukowych. Kursanci będą potrafili także zdefiniować różnice odnoszące się do pracy nad poszczególnymi częściami tekstu (abstrakt, wstęp, część metodologiczna etc). Umiejętności Uczestnicy warsztatów będą w stanie samodzielnie zaplanować napisanie tekstu naukowego w oparciu o najnowsze trendy wyznaczane przez wysoko punktowane czasopisma naukowe o tematyce społecznej. Uczestnicy będą potrafili stworzyć zarys poszczególnych części tekstu oraz skutecznie rozwiązywać problemy związane z ich tworzeniem. Kompetencje Uczestnicy zwiększą kompetencję indywidualnej i grupowej pracy nad tekstem, krytycznej oceny jakości tekstu własnego w oparciu o specyfikę sporządzania recenzji. Kursanci podwyższą umiejętność konceptualizacji problematyki tekstu, zdefiniowania problemów kluczowych w oparciu o analizę literaturową oraz badania własne. Kursanci będą w stanie wskazać specyfikę poszczególnych części składowych tekstów naukowych. |
Adresaci warsztatu | Warsztat jest skierowany zarówno do młodych badaczy stawiających pierwsze kroki w publikowaniu wyników swoich badań, ale posiadających już pierwsze doświadczenia publikacyjne, jak również tych nieco bardziej doświadczonych, którzy publikowali już swoje prace, lecz chcą publikować w czasopismach wyżej punktowanych. Kursanci będą pracowali na swoich tekstach i draftach. Kurs będzie prowadzony w języku polskim, natomiast niektóre materiały mogą być dostępne w obydwu wersjach językowych (polskim i angielskim) |
Materiały dla uczestników i literatura do zapoznania się przed warsztatem | Uczestnicy mogą zapoznać się z kursem peer review by Elsevier pod adresem: https://researcheracademy.elsevier.com/navigating-peer-review/certified-peer-reviewer-course jak również z listą wybranych publikacji: https://www.researchgate.net/profile/Piotr-Chomczynski |
Materiały po warsztacie | Uczestnicy otrzymają materiały szkoleniowe w formie prezentacji, jak również zachowają materiały, na których -pracowali w trakcie kursu (drafty artykułów, abstrakty, scenariusze ćwiczeniowe) |
Inne, ważne informacje dla uczestników | Kursanci proszeni są o przygotowanie draftów artykułów, nad którymi pracują oraz opublikowanych przez siebie artykułów, które na zajęciach będą poprawiane. |