Fundacja Naukowa im. Floriana Znanieckiego

Pisanie tekstów naukowych cz. 1

Tytuł/nazwa warsztatuPisanie tekstów naukowych cz. 1
Preferowana data i godzina23.11.2024 w godzinach 9:00-16:00 (8 godzin lekcyjnych zajęć oraz przerwy)
Preferowana forma spotkaniaOnline
Osoba prowadząca warsztat(y)Dr hab. Piotr Chomczyński, prof. UŁ – stypendysta europejskiego programu Eurica zrealizowanego w Instituto de Investigaciones Sociales na Universidad Nacional Autónoma de México, w ramach którego prowadził badania etnograficzne nad przestępczością zorganizowaną. Stypendysta ministerialnego stypendium dla młodych wybitnych naukowców, laureat nagród naukowych Polskiej Akademii Nauk oraz Rektora UŁ. Kierownik i członek zespołu licznych projektów badawczych krajowych (KBN/NCN) i zagranicznych (HORYZONT) (Stany Zjednoczone, Ekwador, Niemcy, Ukraina, Norwegia, Szwecja, Portugalia, Hiszpania, Meksyk). Prowadził zajęcia z zakresu socjologii dewiacji na Pennsylvania State University w Stanach Zjednoczonych oraz zajęcia z zakresu metodologii badań jakościowych dla doktorantów na Universidad Nacional Autónoma de México. Absolwent kursów z zakresu Scientific Writing i Peer Reviewing na Stanford University, Elsevier oraz Fundacji Nauki Polskiej. Autor artykułów opublikowanych w British Journal of Criminology, Justice Quarterly, Global Crime, Journal of Contemporary Ethnography, Journal of Drug Issues, Qualitative Sociology i innych. Specjalizuje się w metodach jakościowych w zakresie badań socjologicznych z zakresu przestępczości dorosłych i nieletnich, przemocy domowej oraz narkotykowej przestępczości zorganizowanej. Najnowszym projektem jest interdyscyplinarny, wieloautorski podręcznik Kryminologii PWN.
Krótki opis warsztatu  Celem szkolenia jest wprowadzenie Uczestników w niełatwą sztukę pisania tekstów naukowych, w szczególności artykułów badawczych do wysoko punktowanych krajowych i zagranicznych czasopism naukowych o tematyce nauk społecznych. Kursanci zapoznają się z praktycznymi i skutecznymi zasadami pisania tekstów, logiką wywodu, indywidualną i zespołową pracą nad tekstem oraz punktem widzenia recenzentów. Uczestnicy pracować będą indywidualnie i w grupach przede wszystkim na tekstach własnych oraz materiałach przekazywanych w trakcie kursu.  
Ramowy program warsztatu  1. Uniwersalne zasady pisania tekstów naukowych 2. Wybór czasopisma 3. Praca indywidualna i zespołowa nad tekstem 3.1 Podział pracy wśród członków zespołu 3.2 Praca koncepcyjna, analityczna i syntetyczna 4. Analiza desk research 4.1. Konstruowanie bazy tekstów 4.2. Diagnoza „obszarów niewiedzy” oraz nowych trendów 4.3. Praca zespołowa nad weryfikacją przydatności literatury w ramach systematycznego przeglądu literatury 5. Wybór tematu 6. Struktura tekstu naukowego 7. Jak myśli recenzent?
Cele szczegółowe warsztatu  Wiedza: Uczestnicy projektów będą w stanie zdefiniować podstawowe parametry odnoszące się do tekstów naukowych, jak również przedstawić główne zasady oraz reguły związane z pisaniem prac naukowych. Umiejętności Uczestnicy warsztatów będą w stanie samodzielnie zaplanować napisanie tekstu naukowego w oparciu o najnowsze trendy wyznaczane przez wysoko punktowane czasopisma naukowe o tematyce społecznej. Uczestnicy będą potrafili stworzyć zarys tekstu, zaplanować czynności towarzyszące pracy nad tekstem, wyznaczyć poszczególne zadania indywidualne i grupowe, dokonać wyboru czasopisma. Kompetencje Uczestnicy zwiększą kompetencję indywidualnej i grupowej pracy nad tekstem, krytycznej oceny jakości tekstu własnego w oparciu o specyfikę sporządzania recenzji. Kursanci podwyższą umiejętność konceptualizacji problematyki tekstu, zdefiniowania problemów kluczowych w oparciu o analizę literaturową oraz badania własne.
Adresaci warsztatuWarsztat jest skierowany zarówno do młodych badaczy stawiających pierwsze kroki w publikowaniu wyników swoich badań, ale posiadających już pierwsze doświadczenia publikacyjne, jak również tych nieco bardziej doświadczonych, którzy publikowali już swoje prace, lecz chcą publikować w czasopismach wyżej punktowanych.  Kursanci będą pracowali na swoich tekstach i draftach. Kurs będzie prowadzony w języku polskim, natomiast niektóre materiały mogą być dostępne w obydwu wersjach językowych (polskim i angielskim)
Materiały dla uczestników i literatura do zapoznania się przed warsztatemUczestnicy mogą zapoznać się z kursem peer review by Elsevier pod adresem: https://researcheracademy.elsevier.com/navigating-peer-review/certified-peer-reviewer-course jak również z listą wybranych publikacji: https://www.researchgate.net/profile/Piotr-Chomczynski
Materiały po warsztacieUczestnicy otrzymają materiały szkoleniowe w formie prezentacji, jak również zachowają materiały, na których -pracowali w trakcie kursu (drafty artykułów, abstrakty, scenariusze ćwiczeniowe)
Inne, ważne informacje dla uczestników    Kursanci proszeni są o przygotowanie draftów artykułów, nad którymi pracują oraz opublikowanych przez siebie artykułów, które na zajęciach będą poprawiane.